همراه همیشگی شما در خریدی مطمئن

همه چیز درباره هدلایت

 

انواع هدلایت

چراغ جلو در خودرو وظیفه روشن کردن مسیر و تسهیل در رانندگی را دارد. امروزه به دلیل نور بالا مخصوصا در شب و عملکرد سریع این روشنایی توسط نسل های جدید لامپ ها، لامپ هالوژنی، لامپ زنون و هدلایت صورت می گیرد. هدلایت (headlight) نوعی لامپ LED است که به جای لامپ اصلی خودرو، در چراغ جلو قرار می‌گیرد.اولین بار شرکت لکسوس آن را وارد صنعت خودرو سازی کرد و می توان در کاسه چراغ جلو و پروژکتور های داخل سپر از آن استفاده کرد. هد لایت به دلیل نور مناسبی که دارد و مقاوت بالای آن در تصادفات محبوب تر از لامپ اصلی خودرو است.تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی هدلایت ها باعث کیفیت آن ها شده است. هدلایت LED، نسل پیشرفته لامپ‌های زنون و هالوژن محسوب می‌شود.

 

انواع هدلایت

توجه داشته باشید که هدلایت انواع خودرو ها متفاوت است. هدلایت ها از نظر مواردی که در ادامه می خوانید به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند و تنوع بالایی دارند.

  • فن هدلایت

هدلایت به دو دسته کلی فن دار و بدون فن (FANLESS) تقسیم می شود. نوع فن دار آن می تواند شامل فن و هیت سینک، فن ترکیبی (هیبرید)، فن توربینی و فن کناری (SIDE COOLING) باشد.

  • درایور یا ترانس

ترانس ها با توجه به ولتاژ مصرفی هدلایت ها نوسان برق ورودی ماشین را گرفته (حذف می کند) و ولتاژ برق را در صورت لزوم افزایش می دهند.هدلایت های جدید مجهز به سیستم اینتلیجنت هستند؛ یعنی زمانی که هدلایت بیشتر از حد استاندارد گرم می شود، توان خروجی آن را کاهش می دهد تا به آن آسیبی نرسد؛ با این کار نور خروجی کمتر و دمای آن کاهش می یابد.هدلایت های بدون درایور که به آن آل این وان (all in one) گفته می شود، در ساختار درونی آن ها درایور یا ترانس تعبیه شده است.

  • پایه لامپ

پایه لامپ همان سوکت های لامپ ها هستند که برای هر ماشین و نوع لامپ (نورپایین، نوربالا، پرژکتور) متفاوت است.در تصویر زیر به صورت کلی بخشی از انواع پایه لامپ هدلایت را مشاهده می کنید. برای اطلاعات بیشتر در این باره شما را به خواندن مقاله “انواع پایه های هدلایت” که توضیح مفصل تری درباره پایه هدلایت بیان شده، دعوت می کنیم.

بیشتر بخوانید!!  لامپ LED خودرو چیست ؟

نکته: در هنگام خرید پایه لامپ باید نوع خودرو و نوع لامپ یعنی نور پایین، نور بالا و یا پروژکتور را قید کنید؛ زیرا اگر پایه لامپ متفاوت باشد، قابلیت تبدیل را ندارد.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *